15 mar. 2013

Recenzie „Nestemata scobită” de Susannah Appelbaum

„Nestemata scobită” de Susannah Appelbaum
Sunt siliţi la fiecare pas să se întrebe: mâncarea o fi... otrăvită?

Sunt convinsă că nu există vârstă în ceea ce priveşte literatura şi chiar şi un om mare se poate bucura de o carte pentru copii atunci când aceasta este bine scrisă, iar povestea prezintă elemente de noutate. Cartea pe care vreau să v-o prezint se adresează în mare grupei de vârstă 10-14 ani, de aceea e posibil să nu mulţumească publicul matur, însă va fi primită cu încântare de persoanele deschise care doresc să-şi condimenteze viaţa cu un strop de fantezie.

Nestemata scobită este prima carte a trilogiei Otrăvurile din Caux, dintre care primele două volume au apărut deja la Litera. Susannah Appelbaum îşi poartă cititorii tineri spre lumea fascinantă a ţinutului Caux, guvernat de tiranicul rege Mătrăgună, unde la ordinea zilei sunt magiile şi otrăvurile. Legea nescrisă a tărâmului este otrăveşte sau vei fi tu însuşi otrăvit. De aceea, indispensabili pentru societate sunt degustătorii, cei care ştiu să deosebească mâncarea comestibilă de cea otrăvită. La polul opus se situează farmacopaţii, cei care vindecă bolile şi otrăvirile, care trăiesc retraşi deoarece profesia lor se opune legii.

Ivy Manx, în vârstă de 11 ani, locuieşte împreună cu unchiul ei farmacopat la taverna Nestemata Scobită, unde învaţă tot ce trebuie să ştie despre ierburi şi otrăvuri. Când unchiul ei dispare în mod misterios, Ivy străbate ţinutul Caux în căutarea acestuia, descoperind nu doar indicii esenţiale pentru călătorie, ci şi elemente din trecutul său. Alături îi vor fi Hâş, cioara ei înţeleaptă, dar şi temătorul Rowan, un degustător lipsit de experienţă, predispus mai mult să ucidă decât să prevină.

Pentru mine, Nestemata scobită a fost o lectură care m-a cucerit instant şi mi-a păstrat atenţia vie până la sfârşit. A avut suspans, mister şi amuzament, poate nu din belşug, ci exact cât poate avea o carte pentru preadolescenţi. Ritmul cărţii nu a fost nici lent, nici alert, lăsând destul timp cititorului pentru a-şi contura în minte decorurile ingenioase. Peste tot pluteşte o aură de mister, având acel element specific cărţilor fantasy care te face să admiri şi să te bucuri de unicitatea lumii prezentate. La fel ca un basm, Nestemata scobită transmite o notă de optimism şi de încântare.

„Nestemata scobită” de Susannah AppelbaumPersonajele şi întâmplările prezentate mi s-au părut pline de imaginaţie. Cred că cele mai interesante personaje au fost estacagii- farmacopaţi care locuiesc în interiorul podurilor. Ivy şi Rowan formează un cuplu interesant, iar protagonista noastră este o tânără înţepată şi curajoasă, pe care fetele de vârsta ei o vor îndrăgi. De remarcat cum numele Ivy se traduce prin iederă

Fiind vorba de un segment de vârstă tânăr, cartea acordă o deosebită importanţă şi elementelor vizuale, care întregesc experienţa fantastică. Copilul din mine a adorat fontul jucăuş şi ilustraţiile detaliate inserate adesea pe parcursul cărţii. Exprimarea lejeră a autoarei este dublată de o formatare foarte plăcută ochiului, care transformă Nestemata scobită într-o lectură relaxantă şi uşor de parcurs.

Această carte poate fi achiziționată de aici.

Despre autoare

„Nestemata scobită” de Susannah AppelbaumSusannah Appelbaum provine dintr-o familie de doctori și filosofi, care i-au insuflat de mică atât fascinația, cât mai ales precauția necesară în fața unei sticle pe a cărei etichetă scrie: „Otravă“. Ideea trilogiei „Otrăvurile din Caux“ i-a venit în copilărie, în timp ce se afla în Franța, în cabana unui pădurar. „Dincolo de ușa căsuței se întindeau păduri străvechi, porci mistreți și tot felul de fructe sălbatice cu totul noi pentru mine și care te îmbiau să le guști.“ Susannah a lucrat în domeniul editorial vreme de mulți ani, iar acum locuiește împreună cu familia când în statul american New York, când în insula Capul Breton din Nova Scoția, unde are o grădină în care cresc tot felul de buruieni.